Sažetak | Ljekarništvo na području Republike Hrvatske sastavni je dio općeg zdravstvenog sustava.
Ljekarnička djelatnost, kao dio zdravstvene djelatnosti, od posebnog je interesa za Republiku
Hrvatsku te se obavlja kao javna služba na primarnoj, sekundarnoj i tercijarnoj razini
zdravstvene zaštite. Na razini primarne zdravstvene zaštite obavlja se u ljekarnama koje su
organizirane kao jedinice ljekarničke ustanove ili privatne praksa. Na razini sekundarne i
tercijarne zdravstvene zaštite obavlja se u bolničkim ljekarnama. Ljekarništvo predstavlja
najdostupniji zdravstveni oblik na primarnoj razini zdravstvene zaštite u kojem sudjeluje
visoko kvalificirana radna snaga, odnosno magistri farmacije.
Promjenom društvenog uređenja devedesetih godina dolazi do promjene i unutar ljekarničkog
sustava. Uvodi se tržišno natjecanje te mogućnost privatizacije postojećih, odnosno otvaranja
novih ljekarni, što je rezultiralo različitim vlasničkim strukturama unutar ljekarničkog
sustava, što ujedno predstavlja i jedan od glavnih kamena spoticanja u definiranju strategije
razvoja ljekarništva.
Tome treba pridodati i snažne silnice globalizacije, koje se pretaču i na hrvatsko ljekarničko
tržište, posebno u pogledu deregulacije i liberalizacije ljekarničkog tržišta.
Hrvatsko ljekarništvo kao tradicionalno i konzervativno se polako mijenja, ali bez jasne vizije
i ciljeva te pomalo stihijski. Stoga smo kroz ovaj rad pod naslovom „Strateški pravci razvoja
ljekarništva u Republici Hrvatskoj“ željeli potvrditi ili opovrgnuti postavljene hipoteze, koje
imaju za cilj istražiti kvalitetu trenutnog hrvatskog ljekarništva unutar postojećeg
zakonodavnog okvira i postojeće strukture vlasništva, te istražiti moguće pravce razvoja
ljekarništva s obzirom na sve snažnije zahtjeve za redefiniranje i reformiranje postojećeg
sustava.
Kako bi se donijeli što kvalitetniji zaključci, obavljeno je opsežno sekundarno i primarno
istraživanje. Kao sekundarni podatci korišteni su brojne studije, koje su provedene na
području europskih zemalja, kao i Strategija europskog javnog ljekarništva u cilju
obuhvaćanja cjelokupne složenosti ljekarništva.
Primarna istraživanja koja su provedena kroz ovaj rad, obuhvatila su sve ključne aktere u
ljekarničkom lancu, tako da su provedena anketiranja s pacijentima i magistrima farmacija kao i dubinski intervjui s ključnim akterima unutar ljekarničkog poslovanja te dubinski
intervjui s magistrima farmacije, koji svakodnevno obavljaju ljekarničku djelatnost. Kroz
intervjue su ispitanici sučeljeni s rezultatima istraživanja provedenih kroz anketne upitnike.
Unutar istraživanja ispitano je kako bi djelovala liberalizacija ljekarničkog tržišta s obzirom
na vlasničku strukturu te kako bi liberalizacija djelovala na kvalitetu ljekarničkih usluga i
dostupnost lijeka krajnjem korisniku. Isto tako, promatrana je i važnost ljekarničke mreže
posebno u korespodenciji u odnosu na broj magistara i mogućnost da na kvalitetan i stručan
način obrade pristigle recepte. Poseban naglasak u istraživanju se stavio na važnost edukacije
i obrazovanja te njihov utjecaj na kvalitetu, sveobuhvatnost ljekarničke usluge kao i njihov
utjecaj na poslovni rezultat. Svi ispitanici su suglasni s tim da ne bi trebalo liberalizirati
ljekarničko tržište i da veći broj ljekarni ne bi povećao i kvalitetu usluge, ali da bi ulaganje u
obrazovanje i kvalitetu ljekarničke usluge rezultiralo boljim poslovnim rezultatima. Sami
korisnici ljekarničkih usluga (pacijenti) smatraju da ima dovoljno ljekarni, odnosno da su svi
potrebni lijekovi dostupni najširem građanstvu, dok je prema odgovorima svih, već postojeća
zdravstvena usluga u ljekarnama dovoljno kvalitetna i stručna.
Ipak, razvidno je da su potrebne određene promjene u smislu cjelovitog rješenja, koje bi
trebalo zaštititi kvalitetu ljekarničke usluge, normirati određene standarde i povećati naknade
od strane HZZO-a i omogućiti razvoj ljekarničke skrbi kroz dodatne usluge. Ispitanici se
oslanjaju na institucionalni okvir, koji bi zbog diversifikacije vlasničke strukture unutar
ljekarništva trebao biti nositelj buduće cjelovite strategije razvoja ljekarništva, u koju bi
trebali biti uključeni svi akteri unutar ljekarništva, kako bi se postavio model koji će voditi
računa o kvaliteti ljekarničke usluge, dostupnosti lijekova i poslovnoj održivosti modela. |
Sažetak (engleski) | Pharmacy in the Republic of Croatia is an integral part of the general healthcare system.
Pharmacy, as a part of healthcare, is of particular interest to the Republic of Croatia, and it is
delivered as a public service at the primary, secondary, and tertiary level of healthcare.
Primary healthcare is delivered at pharmacies that are organized as units of a pharmacy
facility or private practice. At the secondary and tertiary health care level, it is delivered in
hospital pharmacies. Pharmacy is the most accessible form of healthcare at the primary level
in which highly qualified staff or Masters of Pharmacy participate.
Following the social organization changes in the nineties, the pharmacy system has changed
as well. Market competition was introduced with the possibility of privatizing the existing
pharmacies, i.e. opening new ones, which resulted in different ownership structures within the
pharmacy system, and it is one of the main issues in defining the pharmacy development
strategy. In addition, strong globalization has to be taken into account, which also affects the
Croatian pharmacy market, especially in terms of deregulation and liberalization of the
pharmacy market.
The Croatian pharmacy, traditional and conservative, is slowly changing but without a clear
vision and goals, it is doing so in a more haphazard manner.
Therefore, this paper titled “Strategic Directions of Pharmacy Development in Republic of
Croatia,” wishes to confirm or reject the hypotheses earlier established in order to investigate
the quality of the current Croatian pharmacy system within the existing legislative framework
and the existing ownership structure, and to explore the possible directions of pharmacy
development with regard to increasingly powerful demands for redefining and reforming the
existing system.
To reach conclusions of the highest quality, extensive secondary and primary research has
been carried out. As secondary data, numerous studies were used, conducted in European
countries, as well as in the European Community Pharmacy Blueprint, to cover the
complexity of pharmacy.Primary research carried out in this paper included all key stakeholders in the pharmacy chain,
conducting peer-to-peer surveys with patients and Masters of Pharmacy, as well as preparing
extensive interviews with key stakeholders within the pharmacy business, as well as with the
Masters of Pharmacy who practice pharmacy on a daily basis. Through interviews,
respondents confronted the survey results that were conducted through surveys.
In the study, the liberalization of the pharmacy market was explored in terms of the ownership
structure and how this liberalization would affect the quality of pharmacy services and the
availability of drugs to the end user. The importance of the pharmacy network was also
observed, in particular in relation to the number of Masters of Pharmacy personnel and the
possibility of processing the received prescriptions in a professional and timely manner.
Special emphasis was given to the importance of education and the impact on quality, the
comprehensiveness of pharmacy services, as well as to their impact on business outcome.
All respondents agreed that the pharmacy market should not be liberalized and that a greater
number of pharmacies would not increase the quality of service, but that investment in
education and the quality of pharmacy service would result in better business outcomes. In
addition, the users of pharmacy services (patients) believe that there are enough pharmacies,
that all the necessary medicines are available to the population and, according to the answers,
the already existing healthcare services in pharmacies are of sufficient quality and
professionalism.
Nevertheless, it is clear that certain changes are needed in terms of a comprehensive solution
that would protect the quality of pharmacy services, prescribe certain standards, increase fees
from the Croatian Health Insurance Fund, and enable the development of pharmacy care
through additional services. Respondents rely on the institutional framework that should, due
to the diversification of the pharmacy ownership structure, be the foundation of a future
comprehensive pharmacy development strategy, which would include all pharmacy
stakeholders in order to set up a model that will take into account the quality of pharmacy
practices, drug availability and business sustainability of the model. |