Sažetak | U ovom radu je prikazana postojeća struktura turizma u Republici Hrvatskoj, analizom su
utvrđeni i definirani pojam, uloga i obuhvat turizma kao kompleksne pojave unutar strukture
gospodarstva. Upravo zbog relativno „nejasnih“ granica turizma unutar gospodarskih
djelatnosti, odnosno, obuhvaćanju više gospodarskih djelatnosti, turizam može biti snažan
pokretač gospodarskog razvoja. Hoće li turizam ostvariti veći ili manji doprinos za razvoj
gospodarstva pokušat će se objasniti na temelju analize gospodarskih pokazatelja hrvatskog
turizma. Prikazat će se, objasniti i staviti u međuovisnost suvremeni trendovi turizma u
jadranskom i ruralnom području Hrvatske, ali će se i pokušati objasniti utjecaji suvremenih
izazova na turističkom tržištu te, sasvim sigurno, iznenađujući utjecaj pandemije COVID-19 na
turizam. Ujedno, ove analize poslužit će i kao osnova za argumentaciju prednosti i nedostataka
hrvatskog turizma. Moglo bi se reći kako Hrvatska ima prednost koja se ogleda u njezinom
geografskom položaju pa je zanimljiva turistička regija Europske unije, a kao članica Europske
unije to još više dolazi do izražaja. Uz autoceste (kvaliteta prometnica), kvalitetnu turističku
infrastrukturu i geografsku „dostupnost“ (blizinu) dodatne prednosti su napredak tehnologije
što uvelike pomaže turistima da se unaprijed informiraju i odaberu turističku destinaciju prateći
dostupne recenzije drugih posjetitelja. Ipak, zasigurno postoje i određeni nedostatci hrvatskog
turizma pa se, tako, mogu izdvojiti relativno visoke cijene, nedostatak kompleksnog turističkog
proizvoda te nešto niža kvaliteta i struktura smještajnih mogućnosti. Izuzev kulturnih,
povijesnih i prirodnih ljepota, kvaliteta i turističkih potencija, ne trebaju se, nipošto, ignorirati
ili zanemariti suvremeni tehnološki i „modni“ potencijali razvoja, a geopolitičko i
geoekonomsko okruženje može biti dodatni poticajni faktor razvoja. Tako, primjerice, uvođenje
eura i prednosti članstva u Europskoj uniji (jedinstveno unutarnje tržište, „paketi“ ulaganja),
zasigurno može biti dodatni poticaj stranim turistima da njihov odabir destinacije bude upravo
Hrvatska. |
Sažetak (engleski) | This paper presents the existing structure of tourism in the Republic of Croatia, analyzes and
defines the concept, role and scope of tourism as a complex phenomenon within the economic
structure. Precisely because of the relatively "unclear" boundaries of tourism within economic
activities, i.e. the inclusion of several economic activities, tourism can be a powerful engine of
economic development. Whether tourism contributes more or less to the development of the
economy will be attempted to be explained by analyzing the economic (you mentioned
economic development earlier) indicators of Croatian tourism. The current trends in tourism on
the Adriatic and in the rural areas of Croatia will be presented, explained and related to each
other, but there will also be an attempt to explain the impact of the current challenges on the
tourism market and especially the surprising impact of the pandemic COVID -19 on tourism.
At the same time, these analyzes will serve as a basis for a discussion of the advantages and
disadvantages of Croatian tourism. It could be said that Croatia has an advantage reflected in
its geographical location, which makes it an interesting tourist region of the European Union,
and as a member of the European Union this becomes even more evident. Besides highways
(road quality), quality tourist infrastructure and geographical "accessibility" (proximity), other
advantages are advances in technology that make it very easy for tourists to get information in
advance and choose a destination based on available reviews from other visitors. Nevertheless,
there are of course some disadvantages of Croatian tourism. For example, the relatively high
prices, the lack of a complex tourist offer and the somewhat lower quality and structure of
accommodation options should be highlighted. Besides the cultural, historical and natural
beauty, quality and tourist potential, the modern technological and "fashionable" development
potentials should not be ignored, and the geopolitical and geo-economic environment can be an
additional stimulating factor for development. For example, the introduction of the euro and the
advantages of membership in the European Union (single internal market, investment
packages) can certainly be an additional incentive for foreign tourists to choose Croatia as a
destination. |