Naslov Analiza tržišne ravnoteže u uvjetima slobodnog tržišta
Autor Tin Kurtović
Mentor Ivan Kristek (mentor)
Član povjerenstva Ivan Kristek (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Martina Briš Alić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Domagoj Sajter (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku Ekonomski fakultet u Osijeku (Katedra za management, organizaciju i poduzetništvo) Osijek
Datum i država obrane 2019-09-25, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Opća ekonomija
Sažetak Klasična i neoklasična ekonomska misao poima slobodno tržište kao savršeni mehanizam koji je,
ako se i poremeti, sposoban samostalno se vratiti u ravnotežu. Tržište kao središte suvremene
ekonomije ima primarnu ulogu u procesu implementacije ciljeva održivog razvoja. Pojam
održivosti i održivog razvoja zahtjeva globalnu primjenu i neposredno je povezan s tendencijom
širenja tržišta u kojoj ključnu ulogu ima potrošač, tj. njegova kupovna moć. Tržište je, kao prostor
razmjene dobara, uvjetovano međudjelovanjem ponude i potražnje. Kontinuirano sučeljavanje tih
dvaju ključnih dionika tržišnih zakonitosti određeno je globalnim društvenim, ekonomskim i
ekološkim procesima. Promišljanja o tržišnoj konkurentnosti utemeljenoj na održivom razvoju
rezultat su sve značajnijeg utjecaja ekološkog čimbenika, kako na cjelokupno gospodarstvo, tako
i na samog potrošača kao kohezivnog čimbenika svih procesa. Potrošač svojom potrebom
potencira intenzitet proizvodnje ili usluge, a ista nastoji potrošača motivirati na povećanje svojih
potreba prema posjedovanju određenih dobara ili usluga. Konkurentnost je unutar ovog djelovanja
određena stvaranjem profita kroz natjecanje u kreiranju što kvalitetnijeg i cjenovno prihvatljivijeg
proizvoda ili usluge. U tom smislu ponuda je količina nekog dobra ili usluge koju proizvođači žele
i sposobni su prodati tijekom nekog vremena po određenoj cijeni i na određenom tržištu. Količina
ponude određenog proizvoda ovisi o brojnim čimbenicima od kojih su najznačajniji cijena
proizvoda, cijene drugih proizvoda, troškovi proizvodnje i organizacija tržišta. Pod potražnjom se
podrazumijevaju količine dobara ili usluga koje će se kupiti po određenim cijenama, na određenom
tržištu, u određenom vremenu. Potražnja stoga pokazuje nabavnu spremnost kupca pri različitim
cijenama nekog dobra ili usluge, na određenom tržištu, u određenom razdoblju. Stanje u kojem su
svi kupci i prodavači uravnoteženi naziva se tržišnom ravnotežom. U takvom stanju izražena je
važnost tržišta koje ima veliku ulogu u pronalaženju i određivanju ravnotežne cijene dobara ili
usluga što je detaljno analizirano ovim radom.
Sažetak (engleski) Classical and neoclassical economic thought, backed by today's neo-liberal principle, sees the free
market as a perfect mechanism that, if disturbed, is capable of returning to equilibrium on its own.
The notion of sustainability and sustainable development requires global application which is
directly correlated with the tendency of market expansion. But here we come to the key element
for the successful operationalization of sustainable development, which is the role of the consumer,
ie his purchasing power. The market, as a space for the exchange of goods, is conditioned by the
interaction of supply and demand. The continuous confrontation of these two key stakeholders of
market laws is determined by global social, economic and environmental processes.
Considerations for competitiveness based on sustainable development are the result of the growing
influence of the environmental factor, both on the whole economy and on the consumer itself as a
cohesive factor of all processes, their needs towards owning certain goods or services.
Competitiveness within this activity is determined by generating profit through competition in
creating the highest quality and most affordable product (service). An offer is the amount of some
good or service that manufacturers want and are able to sell over time at a certain price and market.
The quantity offered by a particular product depends on a number of factors, the most important
being the price of the product, the prices of other products, the cost of production and the
organization of the market. Demand refers to the quantities of goods and services that will be
purchased at certain prices, in a given market, at a certain time. The state in which all buyers and
sellers are balanced is called market equilibrium. In such a condition the importance of the market
is pronounced, which plays a large role in finding and determining the equilibrium price of goods
or services, which is analyzed in detail in this paper.
Ključne riječi
ponuda
potražnja
slobodno tržište
tržište
tržišna ravnoteža
Ključne riječi (engleski)
supply
demand
free market
market
market equilibrium
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:145:312058
Studijski program Naziv: Ekonomska politika i regionalni razvitak Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ekonomije (mag.oec.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Repozitorij EFOS REPOZITORIJ
Datum i vrijeme pohrane 2019-10-15 07:29:23