master's thesis
Lik učitelja u hrvatskoj dječjoj književnosti

Ivana Malek (2015)
Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku
Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti
Metadata
TitleLik učitelja u hrvatskoj dječjoj književnosti
AuthorIvana Malek
Mentor(s)Valentina Majdenić (thesis advisor)
Abstract
Ovaj rad rezultat je proučavanja prikaza lika učitelja u hrvatskoj dječjoj književnosti. Učitelj je važna figura u djetetovu životu te je stoga, izuzetno važno na koji će način on biti prikazan u literaturi namijenjenoj djeci. Dječja književnost u Hrvatskoj se počela razvijati u 19. stoljeću. U razdoblju koje obuhvaća gotovo dva stoljeća, koliko traje hrvatska dječja književnost, razvijali su se i pristupi pisaca naspram njihovih likova pa tako i lika učitelja. Lik učitelja je kroz to razdoblje prošao mnoge promjene. U ranim vremenima, njegov se lik idealizirao. Učitelj je prikazan kao bespogovorni autoritet, uzor i ideal. Nešto kasnije, prikaz lika učitelja sveden je na objektivan prikaz njegova lika, kao stvarne osobe sa svim svojim vrlinama i manama. Početak prikazivanja učitelja kao lika sa svim njegovim slabostima i manama, označio je početak tzv. depedagogizacije hrvatske dječje književnosti. On se više ne prikazuje kao ideal, uzor kojeg valja slijediti, već kao lik koji svojom pojavom čitatelja treba zabaviti i nasmijati. Učitelj, lik koji bi trebao biti prikazan kao primjer, takvim opisom gubi svoju primarnu, odgojnu funkciju. U suvremenim djelima moguće je zapaziti dva načina prikaza lika učitelja, humorizirani i ironizirani prikaz. Oba navedena prikaza, za cilj imaju predstaviti učitelja čitatelju kao lika čija je funkcija zabaviti i nasmijati čitatelja. U romanu Devetorica hrabrih, autora Mate Lovraka, prikazan je idealizirani lik učitelja. Roman Domaća zadaća, kojeg je napisao Ivan Kušan, lik učitelja prikazuje objektivno, ali su u fizičkom opisu prisutni i elementi humora. U romanu autorice Sanje Polak, Dnevnik Pauline P., lik učitelja prikazan je na humorističan način.
GranterSveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku
Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti
PlaceOsijek
StateCroatia
Scientific field, discipline, subdisciplineHUMANISTIC SCIENCES
Interdisciplinary Humanistic Studies
Teaching Methods in the Humanistic Sciences
Study programme typeuniversity
Study levelintegrated undergraduate and graduate
Study programmeIntegrated undergraduate and graduate university Class Teacher Studies
Academic title abbreviationMag.prim.educ.
Genremaster's thesis
Language Croatian
Defense date2015-09-25
Parallel keywords (Croatian)lik učitelja u hrvatskoj dječjoj književnosti idealizirani učitelj objektivno prikazan lik učitelja humorizirani lik učitelja ironizirani lik učitelja
Resource typetext
Access conditionAccess restricted to students and staff of home institution
Terms of usehttp://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
URN:NBNhttps://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:141:665338
CommitterJosipa Zetović