undergraduate thesis
Glavne posebnosti i podjela tržišta dobara

Inga Matijaš (2016)
Josip Juraj Strossmayer University of Osijek
Faculty of Economics in Osijek
Chair of National and International Economics
Metadata
TitleGlavne posebnosti i podjela tržišta dobara
AuthorInga Matijaš
Mentor(s)Boris Crnković (thesis advisor)
Abstract
Mnoštvo je različitih definicija tržišta, ovisno o tome koja je svrha izučavanja. Različiti aspekti izučavanja tržišta postoje zbog toga što se radi o vrlo kompleksnom fenomenu, te danas imamo veliki broj aspekata s kojih se tržište može promatrati. Jedna od najčešće korištenih definicija tržišta je da predstavlja ukupnost odnosa ponude i potražnje u određeno vrijeme i na određenom mjestu. Dvije sile koje djeluju na tržištu su ponuda i potražnja. Zakon ponude glasi da pri većoj cijeni proizvoda količina ponude je veća, uz uvjet da su svi ostali čimbenici nepromijenjeni. U zakonu potražnje, kada cijena dobara pada tada količina raste, a kada cijena dobra raste tada količina pada, naravno uz ostale nepromijenjene uvjete. Tržište dobara djeli se na dva dijela: tržište savršene konkurencije i tržište nesavršene konkurencije. Tržište u kojem poduzeća imaju funkciju prihvatitelja cijena naziva se savršenom konkurencijom i takva poduzeća vrlo je lako analizirati, ali veliki problem koji se tu javlja je što takvih poduzeća zapravo nema. Svi mi živimo u svijetu u kojem dominira nesavršena konkurencija. Tržište nesavršene konkurencije čine monopolistička konkurencija, monopol i oligopol. Tip tržišta na kojem je prisutan veliki broj poduzeća koja međusobno konkuriraju proizvodeći slična dobra poznat je pod nazivom monopolistička konkurencija. Budući da u monopolističkoj konkurenciji postoji diferencijacija dobra ne može se govoriti o savršenim supstitutima. Oblik nepotpune (nesavršene) konkurencije je monopol, a javlja se kada samo jedno poduzeće ima potpuno kontrolu cijena u privrednom sektoru neke zemlje. Proizvod koji poduzeće nudi na tržištu nema pravih supstituta. Kako nema konkurencije u uvjetima monopola jedno poduzeće koje djeluje na tržištu diktira cijenu i zbog toga može imati dodatnu zaradu. Za oligopol je karakteristično da ima nekoliko prodavatelja, ali to nekoliko može označavati tri, devet ili petnaest poduzeća. Ipak oligopol se smatra tržištem sa manjim brojem poduzeća, a to im ujedno doprinosi da ostvaruju veće profite. Manji broj sudionika na tržištu oligopola je opravdan jer je prisutno ograničenje ulaska postojanjem nekih prepreka.
Committee MembersBoris Crnković (committee chairperson)
Martina Briš Alić (committee member)
Željko Požega (committee member)
GranterJosip Juraj Strossmayer University of Osijek
Faculty of Economics in Osijek
Lower level organizational unitsChair of National and International Economics
PlaceOsijek
StateCroatia
Scientific field, discipline, subdisciplineSOCIAL SCIENCES
Economics
General Economy
Study programme typeuniversity
Study levelundergraduate
Study programmeBusiness Informatics
Academic title abbreviationuniv. bacc. oec.
Genreundergraduate thesis
Language Croatian
Defense date2016-09-13
Parallel keywords (Croatian)ponuda potražnja tržište savršena i nesavršena konkurencija monopol oligopol monopolistička konkurencija
Resource typetext
Access conditionAccess restricted to students and staff of home institution
Terms of usehttp://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
URN:NBNhttps://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:145:585103
CommitterGordana Kradijan