Abstract | Tijekom godina razvijene su razne definicije i tumačenja pojma poduzetništva. Poduzetništvo
se može promatrati kao pretvorba prilike u kapital, a podrazumijeva ulaganje, korištenje
različitih resursa, širenje na nova tržišta, kreaciju novih proizvoda, potrošača i tehnologije. Neki
poduzetništvo smatraju vrstom umjetnosti gdje poduzetnici prepoznaju prilike te djeluju kako
bi te prilike pretvorili u pothvat, sve s dozom rizika i nesigurnosti. Poduzetnički pothvat može
se pokrenuti sa internim ili eksternim poticajem. Ukoliko se radi o eksternom poticaju,
poduzetnik prvo odluči da će osnovati poslovni subjekt, traži i eventualno prepozna priliku te
pokrene posao u skladu sa prepoznatom prilikom. Ako je u pitanju pak interni poticaj,
poduzetnik prvo uoči potrebu na tržištu, a zatim osnuje posao kojim će zadovoljiti tu potrebu.
U oba slučaja treba znati prepoznati priliku, a tu pomaže imati prozor prilika. Pojedinci koji se
odluče na poduzetnički pothvat voljni su preuzeti rizik, a obilježja koja određuju poduzetništvo
jesu rad, procjena, predviđanje, mašta, rizik i slično. Poduzetništvo je od velikog značaja za
ekonomiju zemlje jer otvara nova radna mjesta pa samim time utječe na veću zaposlenost
stanovništva, a kako novootvoreni subjekti povećavaju pritisak konkurentnosti drugih
subjekata, može se reći kako je poduzetništvo ključno i za konkurentnost. S obzirom na to gdje
se razvija, tko ga razvija i sa kojom svrhom, razlikuju se tri vrste poduzetništva: tradicionalno,
socijalno i korporacijsko. Temelj tradicionalnog poduzetništva predstavljaju mala i srednja
poduzeća, a generiranje ideja, identifikacija ideja, vizija i pokretanje vlastitog pothvata čine
njegov koncept. Za korporacijsko poduzetništvo potrebne su vještine za iskorištavanje prilika
u velikim organizacijama, a sve kako bi se ostvario izvrstan rezultat i konkurentska prednost.
Socijalno poduzetništvo predstavlja djelovanje poduzetnika kada prepozna društveni problem
te osmisli inovativan i održiv način rješavanja tog problema. |
Abstract (english) | Over the course of time, various definitions and interpretations were used to describe the
concept of entrepreneurship. Entrepreneurship can be described as conversion of opportunity
into capital, encompassing investment, usage of various resources, market expansions, creation
of new products, consumers and technology. Some describe entrepreneurship as a sort of art,
where entrepreneurs identify opportunities and act in a way to convert those opportunities into
enterprise, taking into account both risks and uncertainties. An entrepreneurial venture can be
initiated with an internal or external incentive. In the case of an external incentive, the
entrepreneur first decides to establish a business entity, seeks and with time identifies an
opportunity, and then starts the business in accordance with the recognized opportunity. On the
other hand, if it is an internal incentive, the entrepreneur first observes a market need and then
establishes a business to meet that need. In both cases it is necessary to identify the need, and
having a window of opportunity can help. Individuals who decide to start an entrepreneurial
venture are willing to accept the risk, and traits of enterpreneurship are work, estimation,
forecasting, imagination, risk, etc. Entrepreneurship is of great importance for the country's
economy because it creates new workplaces and affects the population's employment, and as
newly opened companies increase the competitive pressure of other companies, it can be said
that entrepreneurship is also crucial for competitiveness. Depending on origin and purpose of
entrepreneurship development, there are three types of it: traditional, social and corporate.
Small and medium businesses are building blocks of traditional entrepreneurship, and idea
generation and identification, along with vision and business initialization are its concept. Skills
for finding and using opportunities in big companies are necessary for corporate
entrepreneurship, with the goal of achieving excellent result and advantage. Social
entrepreneurship implies that entrepreneur has identified social problem and has found
inovative and sustainable way of solving it. |