Abstract | Cilj završnog rada je objasniti pojam impulzivne kupovine, ciljeve, reakcije potrošača te sve
objasniti na primjeru tvrtke Zara. Impulzivna kupovina predstavlja svaki oblik neplanirane
kupovine na koju se potrošač slučajno, neplanski odlučuje. U potrošaču dođe do poticaja da
kupi određeni proizvod kojeg je slučajno vidio u trgovini ili na nekom drugom mjestu.
Gledajući na impulzivnu kupovinu, može se reći kako je to svojevrsna zamka potrošačima u
koju oni vrlo često „upadaju“. Danas, svijet u kojem živimo iz dana u dan doživljava tehnološki
napredak, digitalizaciju, globalizaciju, dodatne karakteristike koje u prošlosti nismo mogli niti
zamisliti. Upravo sve to može pomoći proizvođačima prilikom kreiranja novih proizvoda,
izlazaka na nova tržišta, traženja ciljanih skupina potrošača jer postoje razni alati za praćenje
potrošača, shvaćanje njihovih želja i potreba te pronalazak najboljih rješenja. Pomoću
tehnologije, formirana su nova tržišta, novi načini rada i opstanka na njemu, ali postoje i
nedostaci. Proizvođačima koliko god da je lakše proširiti se na tržištu, toliko je i teško opstati
na njemu. Svaki proizvođač se trudi biti najbolji od konkurenata i potrošačima biti broj 1
prilikom izbora. Konkurencija je svakim danom sve jača i opasnija. Potrebno je puno znanja i
vještina kako bi mogli duže vrijeme opstati na prvom mjestu uz druge proizvođače, odnosno,
konkurente. Impulzivna kupovina zanimljiva je u istraživanjima jer je potrebno otkriti što se u
takvim trenucima dogodi u glavi potrošača, a ujedno, ima značajan udio u ukupnoj kupovini.
Kao jedan od primjera impulzivne kupovine javlja se modna marka Zara koja je jedna od
najvećih međunarodnih modnih kompanija, a posluje od davne 1975. godine. |
Abstract (english) | The subject of the final paper is to explain the concept of impulsive shopping, goals, consumer
reactions and explain everything on the example of the company Zara. Impulsive purchase is
any form of unplanned purchase that the consumer accidentally, suddenly decides on. There is
an incentive in the consumer to buy a certain product that he accidentally saw in a store or
somewhere else. Looking at impulsive shopping, it can be said that it is a trap for consumers
on which they very often "fall". Today, the world we live in is experiencing day by day
technological advances, various digitalizations, globalization, additional features that in the past
we could not even imagine. All this can help manufacturers when creating new products,
entering new markets, searching for target groups of consumers because there are various tools
for monitoring consumers, understanding their wishes and needs and finding the best solutions.
With the help of technology, new markets have been formed, new ways of working and
surviving on it, but there are also shortcomings. As much as it is easier for manufacturers to
expand in the market, it is just as difficult to survive in it. Every manufacturer indescribably
strives to be the best of the competition and to be the number 1 consumer when choosing. The
competition is getting stronger and more dangerous every day. It takes a lot of knowledge and
skills to survive for a long time in the first place with other manufacturers, ie competitors.
Impulsive shopping is interesting in research because it is necessary to find out what happens
in the minds of consumers at such moments, and at the same time, it has a significant share in
total purchases. One of the examples of impulsive shopping is the company Zara, which is one
of the largest international fashion companies, and has been operating since 1975. |