undergraduate thesis
Monopol

Nikolina Butković (2016)
Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku
Ekonomski fakultet u Osijeku
Katedra za nacionalnu i međunarodnu ekonomiju
Metadata
TitleMonopol
AuthorNikolina Butković
Mentor(s)Boris Crnković (thesis advisor)
Abstract
Iako se u ekonomiji velika pažnja pridaje promatranju i djelovanju slobodne konkurencije, tržišta u realnosti drugačije djeluju. Na pojedinim tržištima konkurencija je odsutna i na njima vladaju drugačija pravila. Za razliku od konkurentskih tržišnih struktura koje je relativno lako razumjeti, nekonkurentske tržišne strukture njihova su suprotnost gotovo u svim segmentima. Posebna tržišna struktura u kojoj je konkurencija odsutna, točnije u kojoj konkurencije uopće niti ne postoji jer na tržištu postoji samo jedno poduzeće, odnosno ponuđač proizvoda ili usluge, naziva se monopol. Monopol je tržišna situacija u kojoj samo jedan ponuđač na tržište plasira neki proizvod ili uslugu koju kupuje relativno veliki broj kupaca. Ako se monopol promatra sa stajališta poduzeća, vrlo je jednostavno za uočiti da je za njih monopol najpoželjnija tržišna struktura. Poduzeće koje je jedino na tržištu (naziva se još i monopolist) samo određuje cijenu proizvoda ili usluge koju prodaje, a to je nešto što svako poduzeće želi. Također svako poduzeće želi poslovati uz što manje konkurencije, a u monopolu konkurencije uopće nema. Ako se monopol promatra sa stajališta kupaca (potrošača), isto se tako može jednostavno uočiti da je monopol najnepovoljnija tržišna struktura za kupce. Na cijenu proizvoda ili usluga ne mogu nikako utjecati, a ne mogu ni birati između više proizvoda jer u monopolu se prodaje proizvod koji nema zamjene. Najvažnije obilježja monopola definitivno je mogućnost utjecanja poduzeća na cijenu proizvoda ili usluge, neovisno o količini koja se prodaje. Ta mogućnost je izrazita i najpoželjnija prednost za ponuđače, a s druge strane je najnepoželjnija situacija za kupce jer zakon ponude i potražnje u uvjetima monopola ne dolazi do izražaja. Tema ovog završnog rada je monopol koji se najjednostavnije može opisati kao posebna tržišna struktura koja ide u korist proizvođača. Tema je odabrana zbog svoje specifičnosti i zanimljivosti, a autorica smatra da je tržišne krajnosti kao što je monopol interesantno izučavati, bez obzira što se monopol u praksi teško pronalazi.
Committee MembersBoris Crnković (committee chairperson)
Dražen Ćućić (committee member)
Domagoj Karačić (committee member)
GranterSveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku
Ekonomski fakultet u Osijeku
Lower level organizational unitsKatedra za nacionalnu i međunarodnu ekonomiju
PlaceOsijek
StateCroatia
Scientific field, discipline, subdisciplineSOCIAL SCIENCES
Economics
General Economy
Study programme typeuniversity
Study levelundergraduate
Study programmeManagement
Academic title abbreviationuniv. bacc. oec.
Genreundergraduate thesis
Language Croatian
Defense date2016-09-07
Parallel keywords (Croatian)tržišne strukture monopol konkurencija
Resource typetext
Access conditionAccess restricted to students and staff of home institution
Terms of usehttp://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
NoteZa sažetak korišten uvod iz rada, ključne riječi izdvojio knjižničar
URN:NBNhttps://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:145:304984
CommitterGordana Kradijan