Abstract | U današnje vrijeme okolina je sve turbulentnija, potrebe za prilagodbama i promjenama su veće nego ikad. Mnogi koji se ne snalaze dobro, podliježu pritiscima okoline i ne uspijevaju održati svoje poslovanje. To su uglavnom oni koje tržišno okruženje i recesija dovode do situacije u kojoj ne mogu više ni marketinškim, a ni nekim drugim potezima unijeti značajnije pomake u svojem poslovanju. Prije nego situacija izmakne kontroli, nužno je shvatiti kako postoje načini poslovanja koji mogu pravilnom provedbom dovesti do konkurentske prednosti, a samim time i do većeg tržišnog udjela. Najbolji način za to je racionalno poslovanje, odnosno poslovanje u kojem se smanjuju nepotrebni troškovi, nepotrebni procesi i uklanja se sve ono što ne dodaje vrijednost poduzeću, tzv. „otpad“.
Potrošači su osjetljivi na cijene proizvoda, te mnogi pogođeni krizom i životnim situacijama gledaju da pri kupovini proizvoda prođu što povoljnije. Poučeni time racionalnim poslovanjem može se ta cijena učiniti manjom od postojeće ili se s istom cijenom može ostvariti veća zarada, što je još bolji slučaj. To se postiže prepoznavanjem procesa i operacija u poduzeću koje dodaju vrijednost. Cilj svakog poduzeća je imati što manje troškove, stvoriti optimalnu proizvodnju kako bi bilo što manje zaliha, poslovati profitabilno i održivo kako bi mogli opstati na tržištu i ostvarivati što veću dobit. No, bez obzira na ciljeve svake tvrtke, nužna je prilagodba tržištu zbog globalizacije koja je obuhvatila cijeli svijet, pa je tako i donijela značajne promjene u poslovanju. Na taj način se tržište proizvođača zamijenilo tržištem kupaca, gdje je nužno zadovoljiti potrebe kupaca i gdje troškovi proizvodnje moraju biti manji od prodajne cijene kako bi se ostvarila dobit. U ovom radu biti će prikazano racionalno poslovanje, poznatije kao „lean“. Objasnit će se koliko je to zahtjevan proces i kako ga nije jednostavno implementirati, jer se konstantno na njemu treba raditi i usavršavati. Govorit će se o njegovim glavnim komponentama i alatima, kakvo je to racionalno ponašanje i razmišljanje, kako se treba primijeniti u samoj organizaciji i implementirati u trajno shvaćanje i način rada. Također, naglasak će biti i na „otpadu“, odnosno na svim onim stvarima koje ne dodaju vrijednost poduzeću i koje treba ukloniti kako bi se smanjili troškovi i bolje iskoristilo vrijeme za sve one stvari koje dodaju vrijednost. Sve navedeno biti će prikazano i u praksi, na primjeru Toyota Way, koji su preteča racionalnog koncepta i čije ime se neizbježno veže uz temu ovog rada. |